Saturday 10 May 2014

007-Matkakertomus:Pariisi (RANSKA) 2013: päivät 6-7/7: Château de Chantilly & paluu Suomeen

Lukeaksesi tätä 007-matkakertomusta ensimmäisestä päivästä alkaen, klikkaa tästä

Torstai 17.10.2013

Aamupala taas EST-hotellilla (49 Boulevard Magenta, 400,00 euroa / 4 yötä, ei sisältänyt aamupaloja, varattu booking.comin kautta. Tämä hotelli veloitti kaupunkiveron 1 euro/hlö/yö.), jonka jälkeen käveltiin Gare du Nordille. Vietiin samalla postikortit postiin matkan varrella olevaan postitoimistoon. Junalla matkustimme Chantillyyn (menomatka kolmelta henkilöltä 15,50 euroa ja paluumatka jostain syystä viisi euroa kalliimpi). Kävimme hakemassa esitteitä Chantillyn turisti-infotoimistolta, ja tutkimme hieman karttaa.

Jatkoimme kävellen kohti Château de Chantillya.

Bond ja Tibbet saapuvat Rolls Roycella Zorinin huvilalle
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Kuvattiin hevosrata ja katsomo, koska "007 ja kuoleman katse" -elokuvassa konna Max Zorin tapaa KGB kenraali Gogolin täällä.

Max Zorin tapaa kenraali Gogolin hevosradan katsomossa

Kävimme hevosmuseossa (Musée du Cheval), jossa tytär otti hienoja kuvia. Pirita olikin lukenut lentokoneessa artikkelin ”Anna kamera lapselle lomamatkalla”, ja totta, lapsen silmin tulee aivan uutta näkökulmaa kuviin.

Mika @ Musée du Cheval

Tämä kuva: 7-vuotiaan tyttären ottama

Bond matkalla huutokauppaan elokuvassa "007 ja kuoleman katse"
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Linnan pihalla oli minijunakuljetus halukkaille, me olimme sillä hetkellä ainoat. Teimme kiertoajelun linnan puistoissa, matka kesti 30 minuuttia ja maksoi 5 euroa aikuisilta/hlö. Keolis – firman kuljettaja päästi tyttären ilmaiseksi. Sitten menimme kiertelemään linnaa, ja kuvasimme Bond-kohteet edelleen "007 ja kuoleman katse" elokuvasta.

Mika

Bond ja Jenny Flex (Alison Doody) Château Chantillyn portaikossa (Grand Staircase)

Mika Château de Chantillyn sisätiloissa

Stacey Sutton (Tanya Roberts) ja Max Zorin (Christopher Walken) samassa paikassa

Tämän jälkeen menimme linnan ravintolaan La Capitainerie lounaalle, jonka jälkeen kiirehdimme hevos-showhun, nimeltä Les Grandes Ecuries. Meillä oli tähänkin ennakkoliput netin kautta, hinta 28 euroa/hlö aikuiset, 17 euroa / lapset. Lipun hinta sisältää sekä hevosshown että sisäänpääsyn hevosmuseoon ja itse linnaan. Esityksen kesto oli n. 1,5 tuntia. Mika ja Pirita olivat kovin unisia, mutta tyttärelle esitys kelpasi. Paikalla oli kuvauskielto, mutta innokkaimmat saivat ostaa dvd:n museon kaupasta, jos halusivat. Esityksessä oli taitoa ja huumoria, mutta varsinainen toiminta puuttui. Vain muutamat hypyt hevosen selässä jaksoivat hieman innostaa. Show oli mainostanut itseään spektaakkeliksi, mutta ei ehkä sen aineksia ollut. Lisäksi Pirita sai allergiaoireita ennakkolääkityksestä huolimatta, joten oli vaan hyvä, että pääsimme ulos.

Kävelimme läheiselle bensa-asemalle, siellä annettiin kameran laulaa, koska elokuvassa May Day tappaa Bondin apurin Tibbetin bensa-aseman autopesulassa.

Pikku Agentti Matkaaja ja äitinsä Pirita

Bond ja Tibbet saapuvat linnan pääportille
Tibbet (Patrick Macnee) lähdössä autopesulaan

Bensa-asema BP du Parc Aumontin

Bensa-asema BP du Parc Aumontin, jossa May Day kuristaa Tibbetin autopesussa
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Menimme takaisin Chantillyn juna-asemalle, josta matkasimme takaisin Gare du Nordille. Kävelimme hotellille. Menimme taksilla illalliselle, meillä oli pöytävaraus jo ennakkoon tehtynä (klo 20.00) Le Boeuf Sur Le Toit – ravintolaan, jonka 007 vieraili John Pearsonin kirjassa "James Bond, superagentin hurja elämä".

Saimme pöydän numero kolme, hyvää ruokaa ja hienostunutta palvelua. Kuuntelimme illallisen yhteydessä kun joku soitti lähellämme flyygeliä. Ravintolan toimesta meille pysäytettiin taksi, jolla palasimme hotellillemme.

Pirita @ Le Boeuf Sur Le Toit

"Tuona Pariisin keväänä he menivät yhdessä kaikkialle – Longchampin hevoskilpailuihin (missä Bond pitkästyi), katsomaan Le Mansin kahdenkymmenenneljän tunnin kilpa-ajoja (missä Bond olisi halunnut ajaa) ja Le Boeuf sur le toitin uusimpaan show-näytökseen (missä Marthe ensi kerran elämässään tunsi mustasukkaisuutta)."

John Pearson: "James Bond ja superagentin hurja elämä

Perjantai 18.10.2013

Hotellin varhainen aamupala oli vain meille, Paul oli sen itse järjestänyt ja kattanut. Lisäksi hän oli kolmen eri taksiyhtiön kanssa neuvotellut meille tilaa lentokenttäkuljetukseen Charles de Gaullen lentokentälle, ne kun olivat kovin suosittuja ja menivät hetkessä. Uloskirjautumisen jälkeen matkustimme taksilla kentälle, tila-autossa oli jo muitakin, ja lisää haettiin myös meidän jälkeen. Kuski pilkki matkan aikana, ja sai jännittää nukahtaako hän rattiin. Ei nukahtanut, onneksi. Terminaalit olivat kaukana toisistaan. Me matkustimme aamun varhaisina tunteina, mutta jouduimme odottamaan koneessa 1,5 tuntia, ennen kuin se pääsi lentoon. Koko kenttä oli ruuhkautunut huonojen sääolosuhteiden takia. Lopulta lensimme Kööpenhaminaan, jossa jouduimme selvittelemään monen muun tavoin jatkolentoa. Pääsimme kuitenkin jouheasti Helsingin lennolle. Muut lennot olivat tasaisia, mutta tämä viimeisin oli kovin turbulenssivoittoinen. Pääsimme kuitenkin Helsinkiin, ja kaikki me kolme saimme matkatavaramme ensimmäisten joukossa. Huomasimme talven tulleen Suomeen sillä aikaa. Pariisissa ilmat olivat vaihdelleet toppatakkikelistä t-paitasäähän. Taas yksi onnistunut reissu tehtynä!

Katso englanninkielinen lista 007 LOCATIONS (visited), poislukien 007 HOTELS (visited) ja 007 RESTAURANTS (visited), joilla on omat osiot. Klikkaa linkkejä.