Wednesday 24 January 2018

007-matkakertomus: Madrid (ESPANJA) 2017, päivä 1/3: Operaatio Pohjavirta

007 Travelers jälleen vauhdissa. Kohteena tällä kertaa Espanja ja Madrid.

LentoyhtiöFinnair
Mistä: Helsinki
Mihin: Madrid, Espanja
Hinta: 657,58 EUR (2 aikuista)
Lentoaika: 4 tuntia 30 minuuttia

James Bondin (Roger Moore) pomo M on lomalla ja Bill Tanner (James Villiers) on vastuussa (todellisessa elämässä Bernard Lee, joka oli näytellyt M:n roolia kaikissa aiemmissa Bond-elokuvissa menehtyi 16 tammikuuta 1981, kun elokuvan tuotanto oli jo alkanut ja tuottajat halusivat kunnioittaa Leetä ja päättivät olla korvaamatta häntä uudella näyttelijällä). Tanner sekä puolustusministeri Frederick Gray (Geoffrey Keen) lähettävät Bondin Madridiin elokuvassa "Erittäin salainen" (1981), kun tappaja Hector Gonzales (Stefan Kalipha) on nähty huvilalla lähellä Madridia. Gonzales tappoi Bond-tyttö Melina Havelockin (Carole Bouquet) vanhemmat ja Bond lähetetään tutkimaan kuka palkkasi Gonzalesin. Tutkinta nimetään "Operaatio Pohjavirraksi".

Bill Tanner (James Villiers),
Geoffrey Keen (Frederick Gray) ja
Roger Moore (James Bond) elokuvassa
"Erittäin salainen" (1981)
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Madrid

Madrid on Espanjan pääkaupunki. Se on myös ympäröivän Madridin itsehallinnollisen maakunnan (Comunidad de Madrid) pääkaupunki. Se sijaitsee Espanjan keskiosassa 655 metrin korkeudessa. Alue on on ollut asutettu esihistoriallisista ajoista lähtien. Parlamentti kokoontui siellä ensimmäistä kertaa vuonna 1329. Yhdistyneen Espanjan keskuksena Madrid on toiminut vuodesta 1561.

Noin 3,2 miljoonan asukkaan Madrid on Espanjan suurin kaupunki ja Barcelonan jälkeen tärkein teollisuuskeskus. Työttömyys on muun Espanjan tavoin paha ongelma. Palvelualat ovat tärkeä työllistäjä. Kaupungissa käy vuosittain noin 9 miljoonaa turistia.

Atlético Madrid ja Real Madrid kuuluvat maailman parhaisiin jalkapallojoukkueisiin. (Wikipedia)

Maanantai 17 heinäkuuta 2017

Saavuimme Madridiin varsin myöhään illalla (20.30 paikallista aikaa) ja lämpötila oli yhä +36 astetta. Otimme taksin lentokentältä ja matka maksoi 30 euroa. Matka hotelli Santo Domingoon kesti puolisen tuntia.

Hotelli: Hotel Santo Domingo ****
Sisäänkirjautuminen: 13.00
Uloskirjautuminen: 12.00
Huonetyyppi: Double Standard

Esittelimme itsemme vastaanotossa, saimme upgreidauksen huoneeseemme, jonne heitimme matkatavaramme ennenkuin lähdimme ulos illalliselle. Kävimme lähikadulle ja söimme pizzat, joimme punaviinit ja menimme takaisin hotellille ja sen Sunset Lookers - allasravintolaan, joka sijaitsi rakennuksen katolla.

Sunset Lookers on cocktailbaari, mutta me tilasimme perinteiset vodka martinit. Heillä ei ollut kaikkia tarvittavia aineksia (tai martinilaseja), mutta henkilökunta teki parhaansa ja saimme drinkkimme. Näköala parvelta oli upea ja oli hienoa katsella taivaanrantaa Madridin yllä.

Teresa Amigo

Kiitos Hotelli Santo Domingon PR-osasto ja Teresa Amigo, joka antoi meille yksityiskierroksen ja mahdollisti kuvien ottamisen hotellilla.

Koska saavuimme myöhään illalla eikä meillä ollut aikaa enää kierrellä kaupunkia tänä iltana, ensimmäisen päivän matkakertomuksessamme esittelemme hotellimme Hotelli Santo Domingon. Alla muutama fakta tästä kivasta ja ympäristöystävällisestä hotellista (Kiitos tekstistä Teresa Amigo):

Hotel Santo Domingo

Hotelli Santo Domingo aloitti toimintansa hotellina vuonna 1994.

Hotellin päärakennukseen tehtiin lisäosa vuonna 2010 ja työ valmistui nykyiseen muotoonsa vuonna 2012.

Hotelli Santo Domingo sijaitsee alle 100 metrin päässä Gran Vialta, aivan Madridin keskustassa ja on aivan lähellä suosittuja turistikohteita kuten Madridin suurin kaupallinen keskus ja tärkeimmät ja tunnistettavimmat paikat, kuten Museo del Prado ja Parque del Buen Retiro ovat vain 10 minuutin metromatkan päässä.

Hotellilla on 200 yksilöidysti sisutettua huonetta, joista jokaisessa on ilmainen wifi-yhteys, televisio, ilmastointi, tallelokero, huoneessa oleva kylpyhuone, joissa on erilaisia tyylejä, samoin kuin kulmahuoneissa ja sviiteissä, jotka mahdollistavat asiakkaiden valitsemaan parhaan heidän henkilökohtaisiin mieltymyksiin ja budjettiin perustuvan vaihtoehdon.

Hotelli tarjoaa yli 1200 neliömetriä luonnollisesti valaistua tilaa, 13 monitoimihuonetta, jotka on mahdollista jakaa ja jotka mahdollistavat kokoukset, häät ja muut samankaltaiset tilaisuudet. Belvedere loungessa on 236 neliötä tilaa, joka voidaan eristää siirrettävillä paneeleilla ja joka on jaettu kahteen huoneseen sopimaan erilaisiin tilatarpeisiin. Tämä salonki, kuten myös Natura salonki, on yksi isoimmista salongeista hotellissa ja sitä on käytetty mm. häätapahtumiin.

Gastronomia on Santo Domingon yksi suuri referenssi ja toinen tärkeä nähtävyys. Sandó - ravintolan lisäksi, hotelli tarjoaa vaihtoehtoisen tavan nauttia laadukasta ruokaa: Sando’s Bar (La Barra de Sandó) ja kuten sen maukkaita lihavartaita. Molemmat ruokapaikat tarjoavat korkealuokkaisia gastronomisia vaihtoehtoja kaikenlaisille asiakkaille budjetista riippumatta ja ilman, että hotellista tarvitsee lähteä muualle syömään.

Hotellin majesteettinen 1000 neliömetrin roikkuva puutarha, hotellin alakerrassa sijaitseva Las Cuevas de Sandó - cocktail baari, baarin autenttiset kuudennentoista vuosisadan luolat, upea katolla sijaitseva kesäuima-allas, jokainen kerros koristeltuina häkellyttävillä alkuperäisillä seinämaalauksilla, täydentävät hotellin lumoavuuden. Hotelli on epäilemättä erottuva ja täynnä nähtävää.

Luolat olivat osa rakennuksen historiaa Madridissa kuudennellatoista vuosisadalla. Inkvisition aikana luolissa oli toimistoja ja vankila, aina vuoteen 1820 asti. Tuomitut vietiin lopulta Plaza Mayorille, jossa tuomio pantiin toimeen: heidät poltettiin elävältä.

Koska paikalla on vahva historiallinen taakka ja kun rakennus oli hankittu, päätettiin toteuttaa tarvittavat korjaustyöt, jotta asiakkaat voisivat nauttia tästä ainutlaatuisesta paikasta. Monilla alueen vanhoilla lähellä Palatsia lähellä olevissa rakennuksissa on kellareita ja salakäytäviä. Niiden kautta pääsee yhdyskäytävien kautta kuninkaalliseen palatsiin.

Las Cuevas de Sandó cocktail baari

Hotellin roikkuvalla puutarhalla on upeat 1026 neliön vihreät keuhkot, ja siinä on yli 260 kasvilajia ja mahtava 20 metriä korkea vesiputous, joka pääsi Guinnesin ennätystenkirjaan vuonna 2011 maailman suurimpana pystysuorana puutarhana.

Se on kokoajan elävä projekti ja jatkuvassa muutoksessa ja voidaan sanoa, että kausittainen kasvillisuus luo sille erilaisen puutarhan jokaisena eri vuodenaikana.

Kyseessä on kestävä projekti, joka tuo suuria ympäristöllisiä hyötyjä. Se imee itseensä 25 000 kiloa hiilidioksidia vuodessa ja mahdollistaa noin 200 ihmisen päivittäisen hapentarpeen. Siksi se vähentää ympäristön saastetta ja jopa melua. Täysin automatisoitu tippukastelusysteemi mahdollistaa veden vähimmäiskulutuksen maksimikäytön. Näin ollen, kosteus ja ravinteet pysyvät muuttumattomina.

Vesi tulee käyttöön harmaasta vesitankista, josta vesi uudelleenkäytetään puhdistuksen ja kloorauksen jälkeen, hotellin 50 huoneen suihkuissa ja pesualtaissa sekä kaikkien huoneiden vessoissa ja vesiputouksessa.

Mika ja Pirita / 007 Travelers

Tämä kattotasanne on täytynyt suojata ketjuin,
koska jotkut ihmiset ovat kiivenneet sille ottaakseen selfieitä...

Katolla olevat aurinkopaneelit

Aulan portaat

Huoneemme oli mukava ja meillä oli hyvät näkymät hotellin edustalla olevalle aukiolle.

Tässä on muutamia kuvia huoneestamme:

Valaistu suihku oli mukava yllätys.

Suihkun käyttöohjeet:

Seuraavana päivänä tutkimme paikkoja joissa Bond-näyttelijät ovat vierailleet käydessään Madridissa.